We zorgen ervoor dat we armoede en schulden bij inwoners zo vroeg mogelijk signaleren. Als het nodig is, helpen we hen bij het aanpakken daarvan. Om dit zo goed mogelijk en op maat te doen, hebben we afgelopen periode onze financiële dienstverlening versterkt. De laatste stap is nu gezet. De gemeente voert vanaf 19 januari 2021 het beschermingsbewind zelf uit. De rechtbank heeft officieel bevestigd dat we aan alle eisen voldoen. We kunnen nu nog meer regie voeren op onze financiële dienstverlening en maken we de keten sluitend.

Eerst stelt de bewindvoerder samen met de inwoner ‘orde op zaken’. De bewindvoerder motiveert de inwoner en besteedt aandacht aan vaardigheden en gedrag. Dit hoeft niet te betekenen dat iemand alle geldzaken helemaal zelfstandig moet regelen. We ondersteunen waar dat nodig is. Dat kan bewindvoering zijn, maar ook budgetbeheer en/of budgetbegeleiding.

Sinds 2019 komen inwoners met financiële vragen als eerste terecht bij Eerste Hulp bij Geldzaken. Daar bieden we gemakkelijk en laagdrempelig hulp aan inwoners en ondernemers. Zij kunnen er op afspraak elke dag terecht met vragen op financieel en sociaal juridisch gebied en nu ook voor bewindvoering. Een afspraak maken kan via (073) 615 51 55.