Het Rijk stelt ruim 86 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van de Noordelijke Spoorzone. Hiervan is 76 miljoen euro bestemd voor de realisatie van een nieuw station (Bosch Centraal) en 10 miljoen euro voor de vergroening van de openbare ruimte. Met deze investering bovenop het al gereserveerde budget komt de bouw van het nieuwe station en de omliggende wijk een grote stap dichterbij.
Toekomstbestendig Bosch Centraal
Het station van ’s Hertogenbosch krijgt de komende jaren een flinke opknapbeurt. Er komen extra perrons, roltrappen en een moderne stationshal. Ook wordt geïnvesteerd in nieuwe woningen, fietsroutes en openbaar vervoer in de Noordelijke Spoorzone. Voor Bosch Centraal, het belangrijkste OV knooppunt van de stad, is bovendien extra geld beschikbaar gesteld om het station te vernieuwen en te verduurzamen.
Daardoor wordt het makkelijker om over te stappen tussen trein, bus en fiets, en is het station klaar voor de groei van reizigers uit de stad en de regio. Deze ontwikkelingen zijn mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking tussen het Rijk, de provincie, de gemeente, NS en ProRail.
Woningbouw De Groote Wielen
Het Rijk heeft geen extra financiering toegekend voor het versnellen van de woningbouw (Woningbouw op Korte Termijn, WoKT) in De Groote Wielen. Voor dit project blijven we inzetten op goede bereikbaarheid en kijken naar de mogelijkheden voor cofinanciering om ook deze woningbouwopgave mogelijk te maken.
Sterke samenwerking met Rijk en regio
Als gemeente benadrukken we het belang van samenwerking met het Rijk, de provincie en regionale partners om de plannen voortvarend op te pakken. Zo draagt ’s-Hertogenbosch bij aan een duurzame, leefbare en goed verbonden stad voor huidige en toekomstige generaties. In het komende overleg met het Rijk en andere partners willen we afspraken maken over de totale financiering van het station en de bijbehorende ontwikkelingen.