De technologie ontwikkeld steeds sneller. Ook oplichters maken gebruik van deze snelle ontwikkeling. Een voorbeeld hiervan is oplichting via marktplaats. U denkt een leuke aankoop te doen, maar na de betaling hoort of ziet u niks meer. Om te voorkomen dat u niet het volgende slachtoffer wordt moet u ervoor zorgen dat u altijd kritisch blijft. Controleer van wie de advertentie is en check ook het adres van de verkoper.

Een ander voorbeeld is fraude via de telefoon. U krijgt een sms’je van iemand die zich voor doet als een familielid en geeft aan dat er iets mis is. Hij/zij vraagt of je geld wilt overmaken. Of u krijgt een berichtje van iemand die zich voor doet als uw bank en geeft aan dat er iets mis is met uw rekening. Hij/zij vraagt of u het kan controleren door op een link te klikken. Beide situaties zijn voorbeelden hoe fraudeurs te werk gaan. Ga nooit op deze berichten in. Open de berichten ook niet, verwijder deze berichten meteen.

Wanneer je bent opgelicht zijn er een paar dingen die je kunt doen:

– Kan een oplichter bij je rekening? Blokkeer je pinpas/creditcard meteen.

– Doe altijd aangifte bij de politie

– Maak ook een melding bij de Fraudehelpdesk, dit kan via fraudehelpdesk.nl

Bron: BIN Netwerk