In de periode van 21 augustus tot 18 september 2023 heeft Huis73 Bibliotheek Rosmalen, met behulp van Provinciale Ondersteuningsinstelling Cubiss, een onafhankelijk klantonderzoek uitgevoerd onder leden, bezoekers en gebruikers van de bibliotheek. En met succes! In totaal hebben 678 respondenten de vragenlijst ingevuld en Bibliotheek Rosmalen gemiddeld beoordeeld met maar liefst een 8,4!
Methode
Huis73 heeft samen met Cubiss gekozen voor een kwantitatief onderzoek waarbij gebruik is gemaakt van een online vragenlijst. Via e-mails, de Huis73 Nieuwsbrief, advertenties op social media, ansichtkaarten met QR-codes, iPads in de bibliotheek en directe benadering zijn leden, bezoekers en gebruikers van de bibliotheek uitgenodigd om anoniem deel te nemen.
Algemene tevredenheid
De resultaten laten zien dat men gemiddeld zeer tevreden is over de bibliotheek. Van alle respondenten geeft 87% als cijfer een 8 of hoger waarmee het gemiddelde rapportcijfer uitkomt op een 8,4. Positieve toelichtingen gaan vooral over het vriendelijke en behulpzame personeel, de prettige sfeer, goede faciliteiten voor kinderen en een ruim aanbod van zowel boeken als activiteiten.
Natuurlijk worden er ook enkele verbeterpunten genoemd. Deze hebben voornamelijk te maken met de grootte van de collectie, weinig zitplekken of comfortabele leesruimtes, de gebruiksvriendelijkheid van de website en de openingstijden. Deze aanbevelingen hebben betrekking op verfijningen waar Huis73 op korte termijn mee aan de slag kan of zelfs al een beginnetje mee heeft gemaakt!
Toekomst
Een kwart van de respondenten ziet de bibliotheek in de komende 10 jaar niet primair als een uitleencentrum, maar eerder als een educatief centrum. In een hypothetisch scenario waarin we respondenten vroegen te denken vanuit de rol van de directeur, werden suggesties gedaan als “huur een boekenprofessor in voor kinderen”, “zorg voor meer creatieve bijeenkomsten voor volwassenen” en “probeer ontmoeten meer centraal te stellen”.
De algemene conclusie van het onderzoek toont dat Bibliotheek Rosmalen een positieve Net Promotor Score (NPS) krijgt: +47, wat aantoont dat men loyaal is en de bieb actief zou aanbevelen aan anderen. Een uitkomst waar we als Huis73 ontzettend trots op zijn!
Voor nu blijven we vooral doen waar we goed in zijn en nemen wel alle feedback ter harte om iedereen uit Rosmalen en omgeving in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.