Misschien een nieuwe term voor u, maar helaas al enige tijd geen nieuw verschijnsel meer: ‘whaling’. Het is de term die de politie hanteert voor fraude via WhatsApp- en sms-berichten. Daarbij wordt, zogenaamd door een bekende van het slachtoffer, in zo’n bericht om geld gevraagd.
Alleen al in Midden-Nederland is dit jaar vijf keer zo vaak aangifte gedaan van dit soort oplichting als in dezelfde periode vorig jaar. Het zijn vooral ouders van volwassen kinderen die slachtoffer worden, meestal doordat ze dénken dat ze hun kind uit de brand helpen.

“Direct geld nodig”
Twee factoren die bij ‘whaling’ steevast worden ingezet om een slachtoffer geld af te troggelen, zijn emotie en spoed. Die weten de daders op te wekken door zich voor te doen als familielid en in de berichten te stellen dat er direct geld nodig is om een probleem te voorkomen.

“Nieuwe telefoon”
Zelfs voor het feit dat het telefoonnummer niet klopt, hebben de oplichters een smoes. Na een ongelukje even gauw een nieuwe telefoon in gebruik genomen, bijvoorbeeld, en daardoor ook niet bij de eigen rekening kunnen komen.
Persoonlijke details en foto’s om de slachtoffers mee te overtuigen, halen de daders van bijvoorbeeld een social-mediaprofiel van degene als wie ze zich voordoen.

Verdachte in Den Haag
Met precies die werkwijze werd een vrouw uit Terneuzen gedupeerd. Ze ontving berichten van iemand die zich voordeed als haar dochter, die dringend geld nodig zou hebben. Via een ander familielid werd ruim duizend euro overgemaakt. Vrijwel direct nam een onbekende man dat geld op bij een geldautomaat aan de Koningskade in Den Haag.